Fotboll - en riktig gnällsport

I lördag var jag och såg på allsvensk fotboll. En match mellan Norrköping och Trelleborg.
Det var en bra match. Norrköping vann med 2-1 och det var spännande.

Men det är en sak som jag alltid tänker på. Vad fotbollsspelare gnäller. Dom gnäller om allt. Om någon nuddar dom ska vi genast lägga oss ner på marken och låtsas ha ont och när vi sedan märker att ingen bryr sig ställer vi oss upp, haltar lite för att sedan kunna lägga en frispark eller bara springa som vanligt.

Man ska även gnälla på domaren, typ konstant. Får motståndarna en frispark så är det genast fel och man går och gnäller på domaren tills man åker på ett gult kort.

Jag säger inte att alla spelare gör det men det är väldigt ofta. Om man jämför med handbollen, som också är en bollsport, så ser man två olika spelare.
Fotbollsspelaren: Gnäller så fort han får en liten touch och haltar sedan iväg.
Handbollsspelaren: Får så pass mycket stryk att tröjorna ibland går sönder men inte gnäller som för det.

Det jag menar med den här jämförelsen är att dom knappt får någon stryk men gnäller mer en dom som får massa stryk.

En match är 90 minuter. Man spelar inte 90 minuter. Man gnäller mestadels av tiden. Dom får pengar för att gnälla. Men även ibland, när dom inte gnäller, spelar dom riktigt bra fotboll, även fast dom gnäller himla mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu