Om ridskoleryttare

Jag läser och ser och hör ofta dåliga saker om ridskolan och ridskoleryttare.
Att ridskolorna är hemska och man inte kan rida. Hästarna blir dåligt behandlade osv.


Även faktumet att ni privatryttare som gått på riskola innan ni fick häst nu helt plötsligt säger: Ridskolan är så dålig. Jag fattar inte att jag gått på en ridskola osv.

Men jag förstår inte vart problemet ligger. Om nu hästarna skulle bli illa behandlade. Skulle inte barnen och dom vuxna som är medlemmar i klubben säga nej?  Det tror i alla fall jag. Det är ju klart att det finns bättre och sämre ridskolor. Men majoriteten är väl ändå bra? Eller? Jag kanske har helt fel! Men jag tror inte att föräldrarna skulle låta barnen gå på ridskola om det inte är bra.


Och faktumet att vi nu "inte kan rida". Vad är det för skitsnack?
Visst nybörjarna rider väl inte bra men alla har en gång varit nybörjare. Alla rider inte bra men alla rider ju heller inte dåligt. Så att dra alla över en kam är bara patetiskt.

Visst att hästarna får större påfrestningar än en privathäst. Men det är ju viktigt med kunskap. Och en bra kunskapskälla är faktiskt just en ridskola. För kan man inte grunderna är det större chans att allt går fel. Då är det i sin tur inte bra för "privathästen" heller. Och vissa stora stjärnor har även dom börjat på riskola.

Tänk så här då. Om inte ridskolan skulle finnas. Hur skulle då häst Sverige se ut? Jag tror att färre skulle vara kunniga och verkligen kunna rida. För det är väl lite det ridskolan går ut på. Att lära barn och vuxna att rida. För just nu tycker jag att det finns väldigt många privatryttare som rider dåligt också. Inte alla men många. Sen finns det massa som rider jättebra för den delen med. Men så även ridskoleryttare.

Så att döma ridskoleryttare tycker jag är helt fel! Man ska inte döma någon men jag tycker inte att det är så hemskt som ni får det att låta!

Så snälla! Sluta trycka ner oss!!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu